Ben je vooral actief op de zakelijke markt (B2B)? Dan kan LinkedIn een goed kanaal zijn om extra bereik te genereren. In dit artikel gaan we in op de voordelen van het zakelijk inzetten van LinkedIn. Daarnaast geven we je tips voor het optimaliseren van je bedrijfspagina. Start met je LinkedIn strategie en haal die extra klanten binnen!

LinkedIn bedrijfspagina inzetten

LinkedIn bedrijfspagina opzetten – The why, do’s and don’ts

Met LinkedIn kun je een toegewijde bedrijfspagina opzetten. Net als met het inzetten van ieder ander social mediakanaal, is het ook bij LinkedIn belangrijk dat je actief je pagina onderhoudt. Zo niet dan heeft de pagina weinig tot geen of zelfs een negatief effect. We sommen de tips op voor het inrichten en onderhouden van je bedrijfspagina.

1.      Zorg voor een profielfoto, header en invulling in je huisstijl

Je LinkedInpagina moet herkenbaar zijn voor iedereen die al bekend is met je merk. Dit doe je uiteraard met een duidelijke profielfoto en header (1536 x 786px). Zorg er daarnaast voor dat je fotobeleid in één lijn ligt, zodat men op termijn jouw pagina en posts sneller gaat herkennen.

Check je pagina overigens ook even op mobiel en tablet. Ziet het er daar net zo strak uit als op desktop?

2.      Plaats consequent en met call-to-action

Bij een sterke website hoort over het algemeen regelmatig nieuwe content, zoals een blog of nieuwssectie. Plaats links naar je berichten op LinkedIn. Heb je geen blog op je website, dan kun je er ook voor kiezen om bijdragen te plaatsen waarmee je de lezer informeert of amuseert.

Bovendien kun je op LinkedIn ook vacatures plaatsen of events aankondigen. Gebruik het platform zo volledig mogelijk.

Heb je overigens een interessante post die je graag bovenaan zichtbaar laat staan, dan kun je deze vastpinnen bovenaan je tijdlijn.

3.      Nodig connecties uit

Hoe meer volgers, hoe groter je bereik. Bedrijfspagina’s met minder dan 100.000 volgers kunnen minimaal 100 mensen per maand uitnodigen om te gaan volgen.

Het werkt als volgt: op je bedrijfspagina zie je aan de rechterkant een overzicht voor connecties uitnodigen. Hierbij staat tevens je maandtegoed. Wanneer je iemand uitnodigt die je uitnodiging accepteert dan krijg je een tegoedpunt terug. Het is dus relevanter om connecties uit te nodigen die waarschijnlijk interesse hebben in jouw pagina.

Wanneer meerdere medewerkers de bedrijfspagina beheren, dan kunnen alle beheerders hun eigen connecties uitnodigen, waardoor je bereik kan groeien. Het is niet mogelijk om mensen uit te nodigen met wie je geen connectie bent.

4.      Optimaliseer LinkedIn voor SEO

LinkedIn rankt wat dat betreft hoog in Google. De zoekmachine screent je pagina (hoogstwaarschijnlijk) op de eerste 156 tekens van de omschrijving. Zorg daarom dat je in de eerste zinnen van je omschrijving to the point bent en de belangrijkste zoekwoorden toevoegt.

5.      Geef oplossingsgericht aan wie je bent en wat je doet

Een goede omschrijving is overigens niet alleen belangrijk voor SEO, maar ook voor je lezers. Het komt vaak genoeg voor dat bedrijven enorm lange verhalen over hun geschiedenis schrijven. Wat mensen juist graag snel willen weten is wat je voor hen kunt betekenen. Kortom, geen vage en lange beschrijving maar beknopt en oplossingsgericht.

6.      Maak je medewerkers ambassadeurs

Wanneer je medewerkers in dienst hebt dan kunnen zij op hun eigen profiel aangeven dat ze bij jou in dienst zijn. Dat is een pre! Want wanneer anderen op het profiel van je medewerker zitten dan komen ze sneller in contact met jou als bedrijf (mogelijk potentiële klanten).

Dit heeft nog een ander voordeel. Gekoppelde medewerkers kun je namelijk direct op de hoogte brengen van een update op je bedrijfspagina. Vervolgens kun je hen vragen om de bijdrage te delen voor het vergroten van het bereik. Wanneer ‘echte personen’ over je praten komt dit toch sneller relevanter en geloofwaardiger over dan wanneer je dat doet onder de bedrijfsnaam.

Eventueel kun je dus ook nog je medewerkers vragen om hun connecties uit te nodigen voor het volgen van je pagina, bijvoorbeeld via een persoonlijke post of als beheerder.

7.      Genereer extra bereik door het taggen van personen of bedrijven

Indien van toepassing is het zeker relevant om anderen te taggen. Zo verschijn je ook bij anderen bij hun updates en bereik je dus meer mensen. Taggen kan door een @-symbool te typen vóór de naam. Deze krijg je dan automatisch als suggestie.

Tevens kunnen hashtags interessant zijn, maar gebruik ze alleen indien ze relevant zijn en overdrijf niet.

Een andere manier om bij anderen zichtbaar te worden is daarnaast om te reageren op updates van anderen. Op die manier word je opgemerkt en krijg je er mogelijk nieuwe volgers bij.

Voorbeeld van bericht vastpinnen, taggen en doorlinken.

8.      Overweeg om te adverteren via LinkedIn

Om extra bereik te genereren via LinkedIn kun je kiezen om een advertentieaccount te openen. Heb je hier nog geen ervaring mee? Meestal heeft LinkedIn aanbiedingen waarbij je gratis advertentietegoed krijgt. Zo kun je er mooi mee gaan testen, bijvoorbeeld met een prijs per klik of per 1000 weergaven. Via tools voor beheerders kom je op de advertentiepagina terecht en soms krijg je ook LinkedIn-aanbiedingen in je mailbox of per post. Je budget bepaal je zelf.

9.      Monitor de statistieken

Op LinkedIn zie je de algemene statistieken van de website, waaronder het aantal unieke bezoekers, aantal nieuwe volgers en weergaven en kliks. Dit zie je tevens onder iedere post staan. Analyseer de cijfers om op die manier te bepalen welke posts het wel en niet goed doen. Zo kom je meer te weten over je doelgroep, waarop ze weinig of veel interactie geven en het qua timing slimme momenten zijn om te posten.

10.   Personenpagina inzetten als bedrijfspagina (of combineren)

Ben je niet van plan om LinkedIn actief in te zetten, maar wil je wel af en toe je connecties reminden aan je bestaan? Je kunt er ook voor kiezen om je personenpagina in te zetten als bedrijfspagina. Hier kun je zelfs hele artikelen plaatsen en je pagina gebruiken als blog.

Nóg beter is het natuurlijk om een sterke bedrijfspagina en personenpagina te combineren. Plaats posts op de bedrijfspagina en deel ze via je persoonlijke pagina voor het maximale bereik.