Wat is een SWOT-analyse?
Een SWOT-analyse, ook bekend als sterkte-zwakteanalyse, is een schematische analyse waarin je de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van / voor je onderneming in kaart brengt. Hierbij ontstaat een schematische weergave van vier vlakken (SWOT-tabel), waarin je in één oogopslag hoe jij er in de markt voorstaat. De SWOT-analyse is een ideale basis voor het opstellen van de marketingstrategie van je bedrijf.
SWOT-analyse voor je marketingstrategie
Door sterktes en zwaktes van je bedrijf in kaart te brengen ten opzichte van je concurrentie, ontdek je waar verbeterpunten liggen. Kansen en bedreigingen laten zien waar groeikansen liggen, maar ook waar valkuilen liggen. De SWOT-analyse kun je dan ook zien als een beknopte samenvatting van je interne en externe analyse.
Bij het maken van een SWOT is het belangrijk dat je objectief kijkt naar je bedrijf, je concurrenten en de markt.
Sterktes / Strenghts
Het samenvatten van je sterke punten doe je in de kolom linksboven. Deze punten komen voort uit de interne analyse. Kijk naar de factoren waarop jij beter scoort dan je concurrent. Hierbij kun je denken aan een uitgebreid assortiment met waardevolle producten, een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding of uitmuntende klantenservice.
Zwaktes / Weaknesses
De zwaktes som je op in de kolom rechtsboven. Ook deze punten komen naar voren in de interne analyse. Waarin doen je concurrenten het een stuk beter dan jou? Dit zijn je zwaktes en door ze in kaart te brengen kun je ze wellicht ook oplossen, waardoor je sterker in de markt komt te staan. Sommige zwaktes kun je zelfs als je het slim aanpakt omzetten in sterktes, zolang je je maar bewust bent van waar je op moet focussen.
Kansen / Opportunities
Kansen behoren tot de omgevingsfactoren en komen voort uit de externe analyse. In de SWOT vind je deze in de kolom linksonder. Analyseer hierbij de ontwikkelingen in de branche (DESTEP), zowel bij klanten als bij je concurrentie. Waar liggen de behoeften, welke factoren zijn van invloed, bijvoorbeeld economische, maatschappelijke of politieke veranderingen? Door je bewust te zijn van kansen kun je flink groeien in de markt.
Bedreigingen / Threats
In de kolom rechtsonder plaats je de bedreigingen. Ook deze komen voort uit de omgeving, en stel dat je onderneming niet zou bestaan, dan zouden deze factoren er toch zijn. Voor sommige branches zijn wetswijzigingen de grootste bedreiging (soms ook kansen). Andere bedreigingen kunnen bijvoorbeeld gerelateerd zijn aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Als jouw producten niet binnen het milieubewust plaatje van tegenwoordig passen, dan kun je op basis daarvan gericht actie ondernemen om de bedreiging om te zetten in een kans.
Gericht actiepunten bepalen
Nu je belangrijke interne en externe factoren in een schema hebt staan, kun je makkelijker overgaan tot actie. Bepaal vanuit de SWOT-analyse gericht actiepunten en kijk daarbij hoe je je sterktes meer kan highlighten, kansen kan pakken en zwaktes en bedreigingen om kan zetten in nieuwe kansen.
Eventueel kun je de SWOT-analyse omzetten in een confrontatiematrix, een schema waarbij je sterktes en zwaktes koppelt aan kansen en bedreigingen en daarbij waarde aan potentie en bedreigingen toekent. Door een confrontatiematrix te maken kun je dieper ingaan op verbanden tussen de verschillende factoren.