Wat is Google Ads?
Google Ads, voorheen bekend als AdWords, is het advertentieprogramma van Google. Hierbij stel je een advertentiebudget op en kies je relevante keywords of keywordcombinaties waarop je goed gevonden wilt worden in Google. De resultaten zijn zichtbaar boven de organische zoekresultaten.

Betaald adverteren Google Ads
Werken met Google Ads is een vorm van SEA (Search Engine Advertising). Hierbij betaal je een bepaald bedrag om te ranken op een of meerdere keywords. Dit bedrag is afhankelijk van de populariteit van het keyword en varieert vaak van enkele centen per klik tot zelfs meerdere euro’s. Afhankelijk van de hoogte van je bieding heb je ook weer kans om hoger of lager in de betaalde advertenties te verschijnen.
Het is slim om een maximaal budget in te stellen, zeker als je geen ervaring hebt met SEA. Het budget van je Ads campagne kan er anders behoorlijk snel doorheen zijn zonder dat je het in de gaten hebt en het iets oplevert. Monitoren en tijdig bijstellen is de boodschap.
Voordelen van adverteren via Google Ads
Google Ads behoort tot de populairste advertentienetwerken. Dit komt omdat Google de meest gebruikte zoekmachine is. Door gebruik te maken van Ads heb je meteen alle Google Keyword cijfers tot je beschikking. Dit is een pre bij het bepalen van (de zoekwoorden van) je snippets (advertentie). De voordelen van Google Ads samengevat:
- Interessante gegevens over keywords en zoekvolumes tot je beschikking;
- Relatief gemakkelijk in gebruik ten opzichte van andere advertentienetwerken;
- Budget, doelgroep en tijdsvakken nauwkeurig instellen;
- A/B testing door opstellen meerdere snippets en bijhouden van conversie en ROAS.
Heeft Google Ads ook nadelen? Jazeker, de prijzen worden hier relatief snel opgedreven omdat de meeste adverteerders al snel gebruikmaken van Google Ads. Hierdoor zal je sneller meer gaan betalen per klik.
Hoe werkt Google Ads?
Aan de slag met Google Ads? Met je Gmail log je gratis in. Koppel je website en stel een advertentiedoel op, zoals meer kliks of sales genereren of meer contactmomenten met klanten krijgen. Op basis daarvan zoek je naar relevante keywords, stel je met de tool je snippet op, bepaal je de doelgroep en zeg je wanneer de advertentie zichtbaar moet zijn. Vervolgens zie je steeds een duidelijk overzicht van de resultaten.
TIP: Google Ads heeft vaak starterspromoties, waarbij je een bepaald bedrag advertentietegoed gratis krijgt. Om dit te ontvangen moet je eerst een opwaardering van het budget doen (bijvoorbeeld €80 advertentietegoed gratis na het uitgeven van €300 advertentietegoed).
Twijfel je of je wilt starten met SEA? Lees dan ons artikel over SEO versus SEA.